Forslaget om privatisering av veier bidrar til å rive beina under et velfungerende øysamfunn

Barmøy bygdelag og Barmøy grunneigarlag mener at forslaget om privatisering av veier må avvises. (Bildet er fra arrangementet Opplev Sjarmen med Barmen). Foto: Håvar Fagerli
Privatisering av kommunale veier i Stad kommune. Uttalelse fra beboerne på Barmen til Stad kommune.
Det foreligger forslag fra administrasjonen i Stad kommune om privatisering av en del kommunale veier, hvorav to av disse veiene er lokalisert på Barmen.
Beboerne på Barmen vil ta sterk avstand fra dette forslaget! Vi mener det prinsipielt bryter med den norske velferdsmodellen, der det er fellesskapet som finansierer velferdstjenestene i samfunnet.
Kommunens primæroppgaver er helse (eldreomsorg), skole/oppvekst og grunnleggende infrastruktur (bla kommunale veier). I dette tilfelle innebærer forslaget at kommunen frasier seg ansvaret for drift og vedlikehold av deler av det kommunale veinettet, og med det velter det praktiske og økonomiske ansvaret over på noen få beboere.
I realiteten ønsker kommunen å spare i overkant av 2 MNOK, med et bidrag fra Barmen på ca 80.000 kroner – fordelt på 4 husstander med fastboende! Hver av disse husstandene får med andre ord en økt årlig kostnad på 20.000 kroner!

Foto: Håvar Fagerli
Og aktiviteten på øya gjennom året er stor, med en rekke ulike arrangementer og tilstelninger. Øyas grendehus er lokalisert ved en av de aktuelle veistrekningene, og forslaget innebærer derfor at tilkomsten til dette skal privatiseres. Det er ikke å ta for hardt i å si at dette er uheldig, for grendehuset er selve navet i mye av de livskraftige sosiale båndene som er vevd mellom folket på Barmen – og mellom øyfolket og samfunnet rundt.
Grunnleggende velferdstjenester er en forutsetning for fast bosetting og aktivitet her, men kommunens forslag rokker ved dette. Flere unge som er født og oppvokst på Barmen har signalisert at de vil flytte hjem igjen og bosette seg her. Dette forslaget skaper stor usikkerhet blant disse og øyfolket som allerede bor her. Alle stiller seg det samme spørsmålet; hva blir det neste?
I denne omgang innebærer forslaget om privatisering av kommunale veier at 4 husstander på Barmen, med til sammen 8 fastboende, får ansvaret for drift og vedlikehold av det aktuelle veinettet veltet over på seg.
Et slikt ansvar innebærer også at disse fastboende selv må finansiere kostbare reparasjoner på veien, ved for eksempel jord-/steinras, brokollaps, utglidning av rekkverk mm. Et ansvar som fører til ytterligere usikkerhet, mindre vilje til nyinvesteringer og fraflytting som verste konsekvens.
Helt konkret får disse fastboende selv ansvaret for framkommelighet på det aktuelle veinettet når det gjelder utførelse av flere kommunale (eller statlige) primæroppgaver og velferdstjenester, herunder;
- Sikkerhet for liv og helse; bla ved utrykning av ambulanse og brannvesen.
- Kommunale helsetjenester, bla hjemmesykepleie. En av beboerne er eldre, og det er et uttalt nasjonalt mål at eldre skal «bo hjemme» så lenge som mulig. Det må jo også være i kommunens interesse at færrest mulig skal «belaste» de kommunale omsorgssentrene.
- Tømming av septiktanker og tilsyn/feiing av piper.
- Henting av søppel (av NOMIL) og distribusjon av post.
Det er flere konsekvenser av dette forslaget som er svært uheldige;
- En av beboerne (i enden av Barmavegen ved Myklebust) driver næring (med en stor saueflokk), og sikkert og forutsigbart veinett er avgjørende for frakt av fór og slaktebil mm. Medansvar for drift og vedlikehold av det aktuelle veinettet vil skape stor usikkerhet for denne næringsdrivende – og rokke ved om det i det hele tatt er mulig og fortsette næringsvirksomheten.
- Halvparten av mannskapet på ferja er bosatt i enden av Barmavegen (en er fast bosatt og en bor annenhver uke i et hus som fergeselskapet leier), og et sikkert og forutsigbart veinett er avgjørende for at disse skal komme seg til/fra arbeid på ferja. Tre andre er avhengig av veien for å komme seg til/fra daglig arbeid i Selje.
- For et ungt samboerpar som nylig har kjøpt et småbruk i den andre enden av Barmavegen (ved Røysane), vil forslaget innebære en veldig uheldig oppstart på en ny tilværelse på Barmen.
- Alle aktuelle eiendommer som er tilsluttet de aktuelle veiene vil bli redusert i verdi, og med det utgjøre en mindre sikkerhet ved lånefinansiering og være mindre attraktive ved et eventuelt salg.
Så langt har fylke og kommune støttet opp under fast bosetting på Barmen, med nylige investeringer i el-ferje og nye kaier både i Barmsund og Barmen. I tillegg bidrag til etablering av fibernett for kort tid siden. I lys av dette gir det ingen mening av kommunen med dette forslaget bidrar til å rive beina under et velfungerende øysamfunn!
Et av kommunens slagord er HJARTESTAD! Videre er kommunens visjon; «Stad er et livskraftig samfunn der alle drar i lag». Og det har så langt vært et mål for kommunen å skape bolyst!
Forslaget om privatisering av kommunale veier bidrar til det motsatte av dette!
Forslaget skaper stor usikkerhet, mindre bolyst – og vil bidra til en forvitring av og fraflytting fra små (men livskraftige) samfunn i kommunen!
Forslaget bryter med den norske fellesskaps-/ og velferdsmodellen, der det er fellesskapet sammen som finansierer alt av grunnleggende velferdstjenester.
Stad kommune sitt forslag innebærer etablering av et A- og B-lag, der B-laget selv må finansiere deler av de grunnleggende velferdstjenestene!
Forslaget MÅ avvises!